söndag 1 januari 2012

Julen

Så har ännu en julhelg passerat, en helg i förkylningens våld. Så lagom till min ledighet bröt den ut och varade hela helgen. Julen förflöt ändå någorlunda traditionsenligt, lugnt, med julmat i mindre mängd, helt utan julklappar, men med den julstämning som vi värdesätter.
Min barndoms jular var av ett annat slag. Då träffades mammas ganska stora släkt hemma hos oss eftersom min mormor bodde i samma hus. Mammas sex bröder med familjer kom för att fira jul, det bakades och lagades mat i veckor innan. På julafton kunde familjen ha en stund för sig själv efter att pappa besökt sina föräldrar, ibland tillsammans med oss. Kanhända är det en motreaktion mot det storslagna julfirande jag upplevde som barn som fortfarande gör att jag varje jul bara önskar mig den stilla, fridfulla helg vi firar numera med tända ljus, julens dofter och musik och den allra närmaste släkten nära.
Så olika kan jular vara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar